חובת צירוף הסכם הלוואה – הקדמה:

חובת צירוף הסכם הלוואה היינו מאמר שמגיע להסביר את הסכם ההלוואה / מתן הלוואה חוץ בנקאית.

לאחרונה נטען רבות ע"י נותני הלוואות טענה לפיה נתנו הלוואה חוץ למכר או זר וכל שנמצא בידיהם זהו שטר חוב חתום.

כאמור, פסיקה רחבה של ביהמ"ש דנה לא פעם בדרישות לחיוב ההלוואה אולם ביהמ"ש במתן מס' החלטות מראה נורמה לפיה בהתאם לס' 8 חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות, תשנ"ג-, 1993 קובע:

"(א) הגיש מלווה תובענה בבית משפט נגד לווה, או הגיש נגדו בקשה ללשכת הוצאה לפועל לביצוע פסק דין או לביצוע שטר, והכל בקשר לחוזה הלוואה, יצרף לכתב התביעה או לבקשה העתק של פסק הדין או של החוזה, לפי העניין.

(ב) בתובענה או בקשה כאמור בסעיף קטן (א) יציין המלווה את הסכום שתשלומו נדרש ואת אופן חישובו, וכן פרטים אלה:

(1) כל הפרטים שיש לגלותם לפי סעיף 3(ב);

(2) התשלומים ששילם הלווה לפירעון ההלוואה ומועדיהם, בפירוט סכום ההלוואה והריבית בכל תשלום;"

לפיכך ולאור קביעות חוזרות ונשנות של בתי המשפט למעשה ניתן ללמוד כי, עניינו של סעיף 8 לחוק אינו בהיבט הפרוצדורלי בלבד, אלא יש בו היבט מהותי לפיו מלווה המחזיק בשטר הוא הנושא בנטל לבסס את כל הפרטים הנוגעים לעסקת היסוד.

חובת צירוף הסכם הלוואה – הגדרה בחוק:

חובת צירוף הסכם הלוואה - מתן הלוואה | הסכם הלוואה

ביהמ"ש ב- תא"מ (ת"א) 17-11809-12 חדד נגד גריזמן, התבסס על מספר טעמים: לא הייתה הכרות מוקדמת ומערכת יחסים מיוחדת, חברות אישית וכד', בין התובע ללווה; השיקים שניתנו גילמו ריבית בשיעור של 3% לחודש, עובדה המלמדת כי מדובר בהלוואה בשוק האפור וכי היא מהווה מקור הכנסה; חלק מהשיקים ניתנו על החלק ללא ציון שם המוטב, כמקובל בשוק האפור; מקור הכספים שהועברו לא הוכח.

לפיכך, לא חל הסייג שבסעיף 15 (א) לחוק הפוטר את המלווה מהחובה לערוך הסכם הלוואה מפורט בכתב ולמסור העתק ממנו ללווה.

ב- תא"מ 5966-09-14 לפידות נ' גורנו, במסגרת תביעה שהגיש עו"ד כנגד לקוחתו בטענה לפיה העביר לידיה באמצעות הלוואה חוץ בנקאית כספים בית המשפט דחה את טענת התובע כי די לו בהצגת שטר החוב; סעיף 8 לחוק קובע כי מי שמגיש בקשה לביצוע שטר הקשור לחוזה ההלוואה, מחויב לצרף לבקשתו זו העתק של חוזה ההלוואה ומשלא צרף, אין בשטר החוב כדי לרפא פגם זה ודין תביעתו להידחות.

למעלה מן הנדרש ציין בית המשפט כי גרסת התובע אינה אמינה בעיניו שכן אין זה סביר בעיניו כי התובע, עו"ד במקצועו יעמיד הלוואה לנתבעת מבלי להחתים אותה על הסכם הלוואה מסודר בפרט נוכח תנאי ההלוואה הנטענים על ידו.

אין גם הסבר בפיו כיצד הוסברו לתובעת תנאי ההלוואה, כאשר זו אינה שולטת בשפה העברית.

מלכא ושות' משרד עורכי דין – מי אנחנו?

חובת צירוף הסכם הלוואה | פירוט הלוואה חוץ בנקאית - מלכא ושות' משרד עורכי דיןמחפשים עורך דין דיני בנקאות ? פנו אלינו ואנו ב-מלכא ושות' משרד עורכי דין נדאג ללוות אתכם בנושא דיני בנקאות , אנו נמלא את הטפסים הדרושים ונבצע את ההליכים המשפטיים מול הגורמים הרלוונטיים וכו'.

עורכי הדין ב-מלכא ושות' משרד עורכי דין נותנים מענה במגוון רחב של תחומים, למשרדנו יש סניף ראשי בחיפה ושלוחה בתל אביב, אך אנו נותנים מענה וליווי משפטי ללקוחות מכל הארץ, מצפון ועד דרום.

ניתן למצוא ברחבי האתר עוד תחומים משפטיים רבים כמו: פשיטות רגל, דיני בנקאות,דיני עבודה ועוד רבים אחרים, בכל אחד מהתחומים עורכי הדין שלנו נותנים ליווי משפטי צמוד לכל לקוח ולקוח.

למידע נוסף פנה/י אלינו ללא כל התחייבות מצידך וקבל/י יעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, אנו נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה.

לפרטים ומידע נוסף הנכם מוזמנים ליצור קשר דרך הטופס , או התקשרו: 1-700-702-755.