שלילשלילת הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה-הקדמהת הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה – הקדמה

בבג"ץ 10662/04 הובאה להכרעה בפני בית המשפט הגבוה לצדק מדיניות המוסד לביטוח לאומי לפיה בעלות או שימוש ברכב שוללים את הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה.

לא למותר לציין, כי העותרים אשר עניינם הובא לפני ביהמ"ש הינם עותרים קשי יום.
בתמצית ייאמר, כי ביהמ"ש הנכבד (מפי כב' הנשיאה דורית בייניש) קבע שהוראותיו של חוק הבטחת הכנסה טוות את רשת המגן האחרונה העומדת לתושבי המדינה הנחשפים למצב של מחסור קיומי.
ההוראה הרלוונטית לענייננו קבועה בסעיף 9(א)(5) המורה, כי בחישוב הכנסתו של מבקש גמלה להבטחת הכנסה, יש להתחשב גם בהכנסה מנכס שהוא כלי רכב.
מעיון בסעיפים 5(ב) ו-9א(א) ו-9א(ב) לחוק – למדים אנו כי מי שבבעלותו או בשימושו רכב אינו זכאי לגמלת הבטחת הכנסה, שכן רואים את "הכנסתו" מן הרכב כאילו הייתה בגובה הגמלה שהייתה משתלמת לו אילולא היה בבעלותו או בשימושו רכב.
לא למותר לציין, כי סעיף 9א(ג) לחוק קובע שורה של חריגים שבהתקיימם לא תישלל גמלת הבטחת הכנסה ממי שבבעלותו או בשימושו רכב.
לכן, המשמעות העולה ממכלול הסעיפים האמורים היא כי תובע גמלה שבבעלותו או בשימושו רכב, ומצבו אינו נכלל בגדר אחד החריגים, אינו זכאי לקבל גמלת הבטחת הכנסה.
ביהמ"ש אם כן, נדרש להכריע אם מבחינה חוקתית המגבלה הנ"ל אפשרית או שמא לאו.
נציין בקצרה מקום בו יכולנו להאריך, כי ביהמ"ש קבע, שהוראת סעיף 9א(ב) לחוק, לפיה יש לראות בבעלות ברכב או שימוש בו כהכנסה שסכומה אינו נמוך מגובה הגמלה, פוגעת בזכות לקיום מינימאלי בכבוד פגיעה שאינה מידתית, ועל כן הורה ביהמ"ש הנכבד על ביטולה.
ואולם נוכח העובדה שעל המדינה יהא לגבש הסדר חלופי תחת ההסדר שהורו על ביטולו החליט ביהמ"ש, שאין מקום להורות על בטלות סעיף 9א(ב) לאלתר ומן הראוי לאפשר למחוקק שהות לצורך גיבוש הסדר חדש. לפיכך, הורה ביהמ"ש כי הצהרת הבטלות תיכנס לתוקפה ביום 1.9.2012, שישה חודשים מיום מתן פסק הדין.
לסיום נביא מדבריו היפים של ביהמ"ש, כדלקמן:
"הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד מצויה בליבו ובגרעינו של כבוד האדם. חיים בחרפת רעב, ללא קורת גג, תוך חיפוש מתמיד מנין יבוא עזרו של אדם, אינם חיים בכבוד. מינימום של קיום בכבוד הוא תנאי לא רק לשמירה ולהגנה על הכבוד האנושי, אלא גם למיצוי יתר זכויות האדם. אין כל פואטיקה בחיים בעוני ובמחסור. ללא תנאים חומריים מינימאליים, אין לאדם יכולת ליצור, לשאוף, לבחור את בחירותיו ולממש את חירויותיו. במילותיו היפות של השופט י' זמיר, "אסור שזכויות האדם ישמשו רק את האדם השבע. צריך שכל אדם יהיה שבע, כדי שיוכל ליהנות, למעשה ולא רק להלכה, מזכויות האדם."…".

משרד עורכי דין מלכא ושות' – מי אנחנו?

ביטוח לאומי - עורך דין מלכא ושות'מחפשים עורך דין ביטוח לאומי המתעסק בתחום שלילת הזכאות לגמלת הכנסה? פנו אלינו ואנו ב-משרד עורכי דין מלכא ושות' נדאג ללוות אתכם בתהליך מול המוסד לביטוח לאומי, אנו נמלא את הטפסים מביטוח לאומי, נאסוף את המסמכים הרפואיים הנדרשים, נשלח אתכם במידת הצורך בלבד לרופא מומלץ בהתאם לסוג הפגיעה וכו'.

עורכי הדין ב-משרד עורכי הדין מלכא ושות' נותנים מענה במגוון רחב של תחומים, למשרדנו יש סניף ראשי בחיפה ושלוחה בתל אביב, אך אנו נותנים מענה וליווי משפטי ללקוחות מכל הארץ, מצפון ועד דרום.

ניתן למצוא ברחבי האתר עוד תחומים משפטיים רבים כמו: הוצאה לפועל, דיני עבודה,דיני משפחה ועוד רבים אחרים, בכל אחד מהתחומים עורכי הדין שלנו נותנים ליווי משפטי צמוד לכל לקוח ולקוח.

לפרטים ומידע נוסף הנכם מוזמנים ליצור קשר דרך הטופס , או התקשרו: 1-700-702-755.

 

הכותב הינו ממשרד מלכא ושות' עורכי דין המתעסק בנדל"ן, נזיקין, ביטוח לאומי, דיני עבודה,דיני בנקאות והוצאה לפועל.

* אין באמור במאמר זה בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או ייעוץ רפואי, אלא כמידע כללי בלבד.

אין למלכא משרד עורכי דין דירוג כעת.